Nastavnik Milan Petrović dobio spor protiv niške gimnazije

Krajem 2021. godine obrazovnu javnost uzburkala je vest o konkursu u Nišu na kome nastavnik Milan Petrović, inače predsednik i programski direktor organizacije Nauči me, nije dobio posao. Tom prilikom je u otvorenom pismu pod nazivom „Ima li mesta u prosveti?“ ministru prosvete g. Branku Ružiću skrenuo pažnju na nedostatak kriterijuma u zapošljavanju. 

Kao organizacija, uz podršku fondacije CRTA, pokrenuli smo projekat „Pošteno do posla u školi“ u želji da ukažemo na činjenicu da u školama, na lokalu, direktori imenuju komisije i sprovode nedovoljno transparentne izbore nastavnika koji se zapošljavaju za stalno. Prikupili smo i zabeležili više studija slučaja, napravili pravnu analizu i predlog promene zakona koji bi bio početak rešenja, ali pre svega, imali smo sastanke i u ministarstvu prosvete i u Skupštini Republike Srbije, u odboru za obrazovanje, trudeći se da prikažemo posledice negativnog uticaja ovog problema na ceo sistem douniverzitetskog obrazovanja. 

U međuvremenu, boreći se za principe jasnih i transparentnih kriterijuma koji bi garantovali da u školama u Srbiji prednost u zapošljavanju imaju najbolji kadrovi (nastavničke plate plaćaju se iz budžeta, te tim pre to smatramo javnim interesom), Milan Petrović pokrenuo je tužbu protiv Gimnazije „Svetozar Marković“ u Nišu. Oktobra 2022. godine, Osnovni sud u Nišu doneo je odluku koju je posle žalbe Apelacioni sud potvrdio: 

„Diskreciono pravo tužene (misli se škole) ne podrazumeva pravo da se po sopstvenom nahođenju izvrši prijem kandidata u radni odnos, već je to uslovljeno interesom ustanove da bude izabran kandidat koji će najuspešnije obavljati poslove odgovarajućeg radnog mesta. Samim tim, da bi navedena odluka o izboru kandidata bila zakonita, ista mora sadržati opravdane razloge davanja prioriteta izabranom kandidatu koji garantuju da će upravo izabrani kandidat obavljati poslove radnog mesta u interesu vaspitno-obrazovne delatnosti.

Ukratko, Milan Petrović bio je u pravu – kriterijumi pri zapošljavanju, ne samo da su važni za kvalitet rada ustanove, već su neophodni kako bi izbor kandidata bio validan. Organizacija Nauči me je, pozivajući se na Zakon o dostupnosti informacijama od javnog značaja, anketirala preko 1.500 škola širom Srbije nakon čega je utvrđeno da je tek nekoliko njih osmislilo bilo kakve eksplicitne kriterijume kojima bi se izabrane komisije trebalo voditi pri ocenjivanju kandidata. Kako smo čuli od samog ministra, ali i iz sredstava javnog informisanja, konkursi su bili i biće raspisani u hiljadama. 

Još jednom skrećemo pažnju na to da je neophodno da samo Ministarstvo prosvete pokrene proces javne rasprave, a zatim i promene zakona kojim bi propisalo jasne kriterijume pri zapošljavanju i time ograničilo samovolju direktora škola. Pozivamo sindikate prosvetnih radnika, stručna udruženja i istaknute pojedince da nas u ovom pozivu podrže i uzmu učešće u dijalogu kako bi se lista kriterijuma donela što pre i kako bi garantovala da najbolji nastavnici i stručni saradnici prvi dođu do zaposlenja u školama. Time čuvamo kvalitet obrazovanja, pokazujemo da vodimo računa o tome ko radi sa našom decom i uvodimo red u sistem koji već godinama pati, a sada je, očigledno, izložen i tome da ionako malen budžet izdvojen za obrazovanje, bude trošen za sudske troškove. 

Napominjemo da u ovoj inicijativi već imamo podršku Nezavisnog sindikata prosvetnih radnika Srbije, ogromnog broja pojedinaca koji već rade u sistemu obrazovanja, kao i brojnih nevladinih organizacija, roditelja i učenika. Očekujemo poziv ministra na razgovor po ovom pitanju i zahtevamo da se o ovome razgovara u formi javnog slušanja u okviru Skupštinskog odbora za obrazovanje i to po hitnom postupku. Podsećamo da smo inicijativu za javno slušanje uredno podneli 13. 9. 2022. godine i da pored usmenih obećanja predsednika odbora nismo obavešteni zbog čega javno slušanje još uvek nije organizovano.