Interaktivna zbirka zadataka za prijemni ispit iz biologije – Slavoljub Toskić

Jedan od osnovnih izazova nastave u 21. veku jeste prilagođavanje plana i programa potrebama učenika koji uče u modernom dobu, u kojem će kasnije i raditi. Ovo podrazumeva korišćenje inovativnih metoda i digitalnih alata kako bi se određene pojave bliže dočarale i sama tema bolje povezala sa praksom i onim što svi vidimo u našoj svakodnevnici.

Iako se na pomen modernih alata mnogi uplaše da neće umeti da ih primenjuju, često su najbolja rešenja jako jednostavna za korišćenje, dok rešavaju realan problem učenika, a i nastavnika. Jedan takav primer je interaktivna zbirka zadataka iz biologije koju je kreirao Slavoljub Toskić, nastavnik biologije u OŠ „Branko Radičević“ u Boru.

Kako sam kaže, ideja se sama nametnula. Krenuo sam od toga kako pomoći kolegama i učenicima. Verujem i da mi je bila prednost to što već imam svoj Jutjub kanal na kojem uporedo radim sa učenicima. Sled mi je bio da tu postavim i zbirku sa rešenim zadacima. Par ideja sam dobio i od samih učenika, tako da je na kraju je fino ispalo, komentari koje dobijam su iznad mog očekivanja, rekao je Slavoljub.

Jedan od osnovnih problema koji njegova interaktivna zbirka rešava jeste potreba za stalnim vežbanjem pred malu maturu, koje učenici ne praktikuju kada koriste običnu zbirku. Nije uvek pri ruci i često je ne prelaze više od jedanput, što može uticati na njihov krajnji rezultat na testu. U formi onlajn upitnika, osmaci mogu kroz par klikova, u pauzama između časova, u gradskom prevozu, kad god imaju nekoliko minuta da „otvore“ zbirku i rešavaju pitanje po pitanje. Od trenutka objavljivanja do sada, za samo šest dana, urađena je preko 11 000 puta!

Kada je zbirka izrađivana, razmišljao sam kako izbeći formu da samo jednom urade i to je to. Pitao sam ih prvo jel bi voleli da tako nešto nađu na internetu i odgovor je bio da Da, ali da nema… Sledeće je bilo u kom formatu, kako? Gogl upitnik se nametnuo kao najbolje rešenje. Trebalo je i vremena i truda uraditi i sklopiti, ali učenici divno reaguju. Vežbaju svakodnevno i u holu za vreme odmora i komentarišu što je ujedno i bio cilj. Pitanja, moram da naglasim, nisu proizvoljna već su uzeta iz zbirke koju je izdalo Ministarstvo, tako da je relevantna za sam prijemni, podelio je Slavoljub.

Gugl upitnik za interaktivnu zbirku nije prvi digitalni alat koji je Slavoljub primenio u nastavi. Na svom Jutjub kanalu SVET BIOLOGIJE iz ugla profesora deli savete za nastavnike i učenike, lekcije, primere eksperimenata koje radi sa učenicima na času, neke od kojih oni sami iniciraju, kao i uvide kako znanje iz predmeta možemo praktično primeniti u svakodnevnom životu.

Zadnjih par godina nas je situacija naterala da koristimo mobilne, kompjutere, tablete više nego inače. Korišćenjem ovih tehnologija smo svakako više u prilici da deci približimo nastavni sadržaj, na bilo koji način. U slučaju mene, mog predmeta, moje škole OŠ “Branko Radičević“u Boru, učenici su jako informatički potkovani. Oduševim se kada vidim prezentaciju koju su uradili, sa koliko volje i mašte pristupaju tome, a imperativ je svakako da će se ako je dobro naći na Jutjub kanalu i dobiti ocenu za aktivnost koju elektronski dnevnik nudi, rekao je Slavoljub.

Izazova u nastavi biologije kaže da je mnogo, kako je izuzetno praktična, prirodna nauka sa dosta labaratorijskih vežbi. Naravno, na samom predavaču-nastavniku je na koji način će prići i nauci, biologiji, a i samim učenicima. Izbora je zaista dosta, mogućnosti velike, pa je na njima samima da naprave odabir. Verujem da to kolege u Srbiji lepo rade sa učenicima, rekao je Slavoljub i poručio da eksperimente često sa decom prilagođava sa Fejsbuk stranice STEM eksperimenti i da neretko i on od njih nešto nauči.

Ukoliko predajete učenicima osnovne škole, ili imate osnovce u svom okruženju, podelite Interaktivnu zbirku sa njima, kako bi mogli da vežbaju gde god da su. Komentare i predloge za unapređenje možete podeliti sa nama u komentarima, ili se javiti direktno Slavoljubu putem komentara na Jutjub kanalu!

Ako i sami imate neko digitalno rešenje za poboljšanje obrazovanja, podelite ga sa nama kako bismo vest proširili nastavnicima i edukatorima u grupi Za bolje obrazovanje i na našim kanalima 😁