Od čega zavisi uspeh talentovane dece?

Istraživanje grupe profesora Vanderbilt univerziteta obuhvatilo je, tokom 25 godina, počev od 1971. godine 5.000 dece koja su se isticala i postizala neki uspeh u školi. Oni koji su ušli u istraživanje 1997. biće praćeni 25 godina, a među njima su budući vodeći naučnici, sudije, političari ili milijarderi.

Nakon 45 godina jasno je da škola i roditelji treba da rade zajedno i da pred decu postavljaju sve teže i teže zadatke.

nadarena-deca-680x450

Nastavnici ne treba da budu zadovoljni samo odličnim ocenama koje talentovana deca s lakoćom dobijaju već treba da im posvećuju mnogo više pažnje – navodi se u istraživanju koje je pokazalo da nastavnici više vremena provode u radu sa slabijim učenicima.

Roditelji i nastavnici treba da prate decu i uvek im daju nove izazove

Jako je bitno da najpre roditelji, a zatim i nastavnici otkriju koje su vrste sklonosti svakog deteta. Prema podacima iz istraživanja mnoga deca koja imaju tzv. prostornu inteligenciju postaju uspešni inženjeri, arhitekte i hirurzi.

Za nadarenu decu je bolje da „preskaču“ razrede jer je 60% takvih učenika mnogo ranije prijavljivalo svoje patente, odlučivalo se za doktorske studije i odbranilo doktorate u oblasti prirodnih nauka, tehnologije i inženjerstva i matematike

Izvor: K. Ferriman Robertson et al. Curr. Dir. Psychol. Sci. 19, 346–351 (2010) Tabela prikazuje rezultate testiranja učenika i razliku u uspešnosti nadarene dece

– podaci su iz ovog istraživanja. Stiče se utisak da školski sistem u Americi prepoznaje potrebe talentovane dece i pruža im sve više slobode u procesu školovanja.

U Srbiji zakon omogućava ubrzano školovanja po posebnim programima za talentovanu decu (muzika, balet, slikarstvo…), ali koliko će dece poći tim putem zavisi, pre svega, od spremnosti roditelja i nastavnika da podrže decu sa izuzetnim sposobnostima na tom putu.

Ono što je najbitnije u razvoju deteta jeste izazov! Istraživači zaključuju da nastavnici i roditelji nikad ne treba da prestanu da zadaju deci sve veće i veće ciljeve. Za talentovanu decu učenje je kao i trening za vrhunske sportiste.

Ovakvih istraživanja kod nas do sada nije bilo, ali je i bez istraživanja jasno da naši najbolji đaci imaju bolja postignuća u inostranstvu nego u Srbiji. Dok se vodi polemika između roditelja i nastavnika, školovanje u inostranstvu za našu nadarenu decu ostaje najveći izazov.

Sposobnosti dece treba prepoznati, podržati i izazovima razvijati.